maandag 13 februari 2012

Lezers gezocht!



Als enthousiast lezer ben ik regelmatig blij verrast wanneer ik weer een ‘mooi’ boek in handen krijg. In mijn beleving liggen er regelmatig juweeltjes in de boekhandel die niet mogen ontbreken in mijn boekenkast.
Tot mijn grote verbazing las ik onlangs dat mijn veronderstelling dat er veel goede boeken zijn, niet helemaal waar is. Er zijn in werkelijk veel minder goed verkopende boeken dan ik dacht. Wekelijks word ik via de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) op de hoogte gebracht van de zestig best verkochte boeken. Dat van die zestig boeken er maar vijfentwintig zijn die meer dan 20.000 exemplaren hebben verkocht verbaast me niet. Dat er maar een kleine groep is met een oplage van 10.000 of meer vind ik ook niet heel verrassend. Nee, wat mij vooral verbaast is dat van de meeste boeken er hooguit 1.000 of 2.000 over de toonbank gaan.


Wanneer je je realiseert dat een uitgever een flinke investering doet om een nieuw boek uit te geven, is het niet zo vreemd dat een uitgever hier heel omzichtig mee omgaat. Zeker wanneer het debuterende schrijvers betreft. Het is immers maar zeer de vraag of deze nieuwe, onbekende schrijver boven de middelmaat uitsteekt en meer dan 2.000 exemplaren verkoopt. Want pas dán wordt een schrijver interessant voor een uitgever.


Wanneer je dit alles in ogenschouw neemt, is het niet zo vreemd dat steeds meer beginnende auteurs ervoor kiezen om hun werk in eigen beheer te gaan uitgeven. Zeker nadat zij meerdere malen zijn afgewezen door verschillende uitgeverijen. En laten we eerlijk zijn, de uitgeverijen zullen hier weinig onder lijden. Het wordt pas lastig wanneer gevestigde auteurs het heft in eigen hand nemen en zelf hun boeken gaan uitgeven en verkopen, zoals J.K.Rowling en Stephen King. Wat is de rol van de gevestigde uitgeverijen wanneer schrijvers een aantal taken uitbesteden aan professionals. Dat hoeft echter niet per definitie een uitgever te zijn.


We gaan als schrijver dus niet meer op zoek naar een uitgever. We roepen de hulp in van een goede redacteur, een vormgever, een drukker en een marketeer. En daarna gaan we op zoek naar lezers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten