donderdag 13 januari 2011

Popcorn in mijn hoofd

Enig idee hoe dat voelt: een hoofd vol popcorn, wanneer je wilt gaan slapen? Nou, geloof me, je doet geen oog dicht. Het stuitert en knettert in je hoofd dat het een lieve lust is. En wanneer je denkt dat het uitgeraasd is, komt er – zoals altijd met popcorn – heel onverwacht nog een laatste PLOP achteraan. Weer klaarwakker.

Zo gaat dat bij mij nou altijd. Net als vorige maand met het idee om Serious Request te betrekken bij mijn TenPages-promotie. Zoiets ontstaat dan spontaan in mijn hoofd en dat gaat dan als een dolle stier door mijn hoofd rennen, met alle gevolgen van dien.
Deze keer ging het – zoals alles tegenwoordig – natuurlijk alweer over ‘Het Zusje van Vroeger’, zij het in een ander stadium.
Laat ik bij het begin beginnen.

Zomaar uit het niets maakte ik gisteren op Twitter een grapje over het feit dat het misschien wel tijd werd voor een eigen Glossy: Het Zusje.
Totdat ik gisteren wilde gaan slapen en dit grapje ineens andere vormen ging aannemen. De vorm van popcorn in dit geval.
Want stel nou, dat ik inderdaad voorafgaand aan de presentatie van mijn boek een dergelijke glossy laat maken…

Uiteraard komt daar dan een pagina in over TenPages en natuurlijk een pagina over mijn uitgever. Een artikel over ‘Het Zusje van Vroeger’ mag natuurlijk niet ontbreken en een interview met mij, dat spreekt voor zich. Maar ja, dan heb ik nog héél veel pagina’s over, of het wordt wel een erg dunne glossy.
Kijk, op dat moment komt dan die popcorn om de hoek kijken. De prijs van zo’n glossy is natuurlijk afhankelijk van het aantal pagina’s én de oplage. Maar wanneer er meerdere gegadigden zijn om die glossy te vullen – tegen een redelijke vergoeding uiteraard – dan wordt het misschien wel wat!

Ik had zo bedacht om de glossy als volgt te gaan verspreiden: Op de eerste plaats de landelijke en regionale pers, in mijn geval Zwolle en omstreken. Dan bedoel ik natuurlijk niet alleen de schrijvende pers, maar ook RTV-Oost en Pauw & Witteman, om maar wat te noemen. Daarnaast de boekhandels: die moeten namelijk geïnteresseerd raken in mijn boek én de andere aspirant schrijvers in mijn glossy, maar daar kom ik straks op. Leestafels in eetcafés, ziekenhuis, huisartsen, kappers, noem maar op. Hier kom ik overigens al op een punt dat de oplage wel steeds groter wordt, bedenk ik me al schrijvend.

Dan de inhoud. ook daarover heb ik mijn gedachten vannacht al uitgebreid laten gaan. Inmiddels is er een flink aantal beginnend schrijvers op TenPages die misschien best wel een stukje willen schrijven. Dat kan dan een column zijn, of een samenvatting van zijn/haar boek op TenPages. In plaats van drie of vijf aandelen kun je ook een donatie vragen voor een stukje in deze glossy. Maar dat kunnen evengoed ondernemers zijn, die willen adverteren in mijn glossy, of boekhandelaren. Het is nergens om, maar als je tegen vergoeding in het maandelijkse voetbalkrantje wilt adverteren, dan is een advertentie in een glossy natuurlijk een buitenkansje.

Welnu, dan komen we natuurlijk bij het zakelijke aspect. Zo’n glossy kost pakweg vijf euro per stuk, en dat moet wel ergens vandaan komen. Iedere deelnemer draagt daar een klein steentje aan bij, maar een plekje bemachtigen in deze eventuele glossy is voor iedereen binnen handbereik!
Een kwart pagina, naar eigen inzicht in te vullen, kost vijftien euro.
Een halve pagina gaat vijfentwintig euro kosten.
Wanneer je een hele pagina wilt vullen, kost dat veertig euro.
Op die manier wordt het misschien wel een hartstikke mooie, unieke glossy met een oplage die de schrijvers en adverteerders zelf bepalen aan de hand van het aantal deelnemers.

Als hier serieus belangstelling voor is, dan komt die glossy er echt, hoor. Ik weet dat zeker. En mijn Lief is er ook al bang voor, dat dat inderdaad gaat gebeuren. Die kent mij inmiddels. Zo gaat het namelijk altijd.
Het begint altijd met popcorn.

Mijn tweet van gisteren was een grapje, maar dit is géén grapje!
Mail me maar als je er wat voor voelt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten